Thursday, October 13, 2016

Mudahnya Berblog Dengan Aplikasi Blogger Untuk Android

Entri #5 : Mudahnya Berblog Dengan Aplikasi Android
Teks : Siti Mariam Morshidi
Foto : Siti Mariam Morshidi

Semasa membuat kerja mengemaskini  blog yang diamanahkan oleh Guru Blog saya Puan Aishah Hussein, saya sebagai pelajar Akademi Bekerja Di Rumah perlu membuat sebanyak 44 entri untuk peringkat awal.  Dengan gigihnya saya berusaha seawal pagi dari hari Isnin hingga Jumaat untuk cuba menyiapkan satu entri untuk satu hari.

Walaupun saya berusaha untuk mengelakkan kesalahan ejaan dan struktur ayat, namun atas kecuaian ia berlaku juga setelah beberapa kali disemak sebelum menekan butang 'publish'.  Kesalahan ini kebiasaannnya saya perasan apabila saya semak melalui telefon bimbit.  
Tajuk blog saya dalam aplikasi android

Daripada masalah tersebut saya pun terfikir ada tak aplikasi blogger khas buat android.  Bukannya apa, ia lebih mudah dicapai berbanding menggunakan komputer atau pun komputer riba.  Sambil baring, sambil duduk, sambil masak pun boleh edit.  Bila saya membuat carian melalui aplikasi 'Playstore',  syukur saya terjumpa aplikasi yang dicari-cari dan terus memuat turun aplikasi tersebut.

Saya masih baru lagi untuk menceritakan apa kelebihan aplikasi ini.  Buat masa ini ia nampak sesuai digunakan untuk mengedit dan membuat draf blog.  Dengan itu,kita tidak kehilangan idea untuk menulis.  Untuk mengemaskini keseluruhan entri atau blog,  penggunaan komputer atau komputer riba masih lagi diperlukan memandangkan aplikasi ini masih terhad dari sudut yang lain.  Jika entri kita adalah ringkas mungkin tidak mengapa, terus sahaja tekan butang 'publish' (dalam bentuk anak panah).

Antara kemudahan blog dalam aplikasi android
Jika anda mempunyai banyak blog pun tidak perlu risau kerana ia akan memberi pilihan akaun mana yang kita gunakan untuk mengemaskini blog tersebut.  Jadi, selepas ini tiadalah alasan tiada masa atau malas untuk mengemaskini blog.  Hanya manfaatkan sahaja telefon bimbit yang anda ada sekarang.



No comments:

Post a Comment