Thursday, October 06, 2016

Salam Ukhuwwah Dari Siti Mariam Morshidi

Teks: Siti Mariam Morshidi

Assalammu'alaikum wrt brt

Salam Keceriaan dan Selamat Berkenalan

Alhamdulillah, saya panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah kerana diberikan peluang dan kesempatan untuk mewujudkan blog Inspirasi Keluarga Sihat.  Saya merupakan surirumah sepenuh masa dan sangat berminat dengan dunia bisnes terutamanya dari rumah.  Dalam masa saya menulis ini,saya mengandungkan anak yang keenam dan ini menggambarkan tekad saya untuk berjuang dalam dunia blog.

Sebelum itu saya ingin memperkenalkan diri sedikit sebanyak tentang diri saya.  Saya dilahirkan di Kuching, Sarawak dan merupakan anak bongsu dari lapan adik beradik.  Pernah bersekolah rendah di SRK Abang Aing, Sri Aman, kemudian berpindah ke SRK Batu Lintang,Kuching.  Seterusnya, pendidikan sekolah menengah juga diteruskan di SMK Batu Lintang, Kuching.

Walaupun mendapat tawaran yang lain selepas SPM, saya meneruskan mencari ilmu di Universiti Kebangsaan Malaysia dalam bidang Ekonomi (Ekonometrik).  Pengajian di universiti memang memerlukan keazaman dan disiplin yang tinggi.  Bidang pengkhususan yang saya pilih tidak ramai yang mahu kerana mungkin banyak bermain dengan rumus dan nombor.  Walaupun begitu, ia tidak mematahkan semangat saya untuk berjaya.

Di universiti juga saya bertemu jodoh dengan suami yang belajar di bidang undang-undang.  Beliau banyak mendidik saya erti kehidupan sebenar dalam mempraktikkan keluarga yang Islami.  Di rumah, kami saling bekerjasama untuk membuat kerja rutin di rumah.  Ketiadaan pembantu rumah membuatkan kami sekeluarga lebih berdikari.

Pada tahun 2009, saya mula berjinak-jinak dalam bisnes online.  Bisnes saya yang pertama ialah menjadi pembekal tudung labuh dan juga telekung solat.  Selepas hampir 6 tahun dalam bidang ini, saya mula berminat dalam bidang kesihatan.  Kecenderungan ini bermula apabila melihat mertua sakit kronik.Di situ saya, tersedar betapa kesihatan penting untuk dijaga sejak dari awal lagi.

Selain daripada itu, saya juga ingin mengajak para surirumah untuk menambahkan pendapatan sendiri.  Kehidupan di era moden ini memerlukan pendapatan tambahan untuk keperluan seperti dalam bidang pendidikan yang terbaik,makanan yang berkhasiat dan kenderaan yang selesa.  Oleh itu, blog adalah salah satu cara yang mudah untuk menjadi medium promosi bisnes yang dijalankan.

Harapan dan azam saya ialah agar perkongsian saya di blog ini dapat dijadikan rujukan, iktibar dan panduan khususnya wanita di luar sana.  Ibu yang sihat mampu memberikan keceriaan dalam rumahtangga.

Terima Kasih buat yang sudi membaca

Wassalam

Siti Mariam Morshidi

3 comments: