Monday, March 06, 2017

Catatan Berpantang dan Tuala Wanita Lexee Siri 1

Entri #45 : Siti Mariam Morshidi
Teks : Siti Mariam Morshidi
Foto : Google

Assalammu'alaikum

Hari ke-18 berpantang baru berkesempatan untuk menulis di blog.  Di sepanjang minggu terakhir sebelum bersalin,saya banyak berjalan-jalan di dalam rumah.  Perkara ini memang saya lakukan sejak anak pertama lagi bertujuan memudahkan bersalin.  Alhamdulillah, pada tarikh 17 Februari iaitu hari Jumaat, tanda bersalin yang jelas iaitu darah sudah pun keluar sejak Subuh.  Selepas solat Subuh, saya dan suami pun bersiap-siap apa yang patut termasuk menghantar anak ke sekolah, beg bersalin dan beg yang mengandungi termos dan makanan.  Sakit kontraksi belum lagi rapat jaraknya, tetapi dari pengalaman biasanya bila dah keluar tanda ia bermakna bukaan mungkin sudah 2-3cm.

Walaupun tidak terlalu sakit, saya tetap ke hospital kerana risau jalan mungkin sesak memandangkan ia hari Jumaat. Mungkin ramai yang balik dan ke masjid.  Selesai mendaftar dan berjumpa doktor, saya ditempatkan di wad sementara menunggu untuk bersalin.  Betul tekaan saya, bukaan baru 2cm. Di dalam hati sebenarnya ingin sangat bersalin pada hari Jumaat, jadi saya tetap meneruskan rutin berjalan-jalan hingga 10 pusingan di dalam wad.

Hospital Likas Kota Kinabalu
Perjalanannya dari rumah mengambil masa 30-40 minit

"Mengapa kak jalan-jalan ni,"
"Supaya cepat bersalin,"balas saya dengan senyuman.
Jururawat pun menunjukkan 'signal' 👍 bila tahu tujuan saya berjalan-jalan.

Semakin banyak pula darah keluar, lalu saya gunakan Day Use Lexee, pek berwarna merah jambu agar terpelihara kebersihan dan memudahkan saya solat.  Sebelum ini hanya pantiliner Lexee yang digunakan.  Tapi satu kesedihan apabila melihat rata-rata pesakit yang bersama saya di dalam bilik tidak mengerjakan solat.  Sebenarnya selagi belum bersalin walaupun sudah ada tanda, selagi itu kita muslimah masih wajib bersolat.  Ikutlah kemampuan, jika boleh berdiri ia lebih afdhal, jika tidak lakukan secara duduk atau baring.

Bersambung.....

Jom tengok Koleksi Testimoni Pelanggan Lexee:KLIK DI SINI

No comments:

Post a Comment