Tuesday, May 16, 2017

16 Mei Yang Istimewa

Entri #57 : 16 Mei Yang Istimewa
Teks dan Foto : Siti Mariam Morshidi

Assalammu'alaikum

Jika disebut tarikh 16 Mei ini, apa yang terbayang ialah wajah-wajah guru yang telah mendidik kita sejak mengenal huruf A,B,C hinggalah kita dapat mencapai apa yang kita ada sekarang.  Bagi saya tarikh ini juga merupakan tarikh yang tidak dapat dilupakan kerana anak ke empat saya lahir pada tarikh ini pada tahun 2009.  Dua sambutan istimewa pada hari yang sama.

Sesungguhnya profesion perguruan adalah kerja yang sangat mulia kerana dari mereka terdidiklah anak-anak.  Merekalah insan yang mencurah bakti dan ilmu tanpa mengenal jerih dan payah.  Mengapa saya berani mengatakan demikian kerana saya sendiri pernah berpengalaman menjadi guru selama 2 tahun.  Dengan pelbagai latar belakang dan sikap pelajar sememangnya memerlukan kesabaran yang tinggi.

Pernah satu hari dua orang pelajar lelaki hampir bergaduh di dalam kelas.  Masa itu kelas Matematik dan saya tengah menulis sesuatu di papan hitam.  Akibat tidak menjaga mulut, berlakulah rasa tidak puas hati dan masing-masing sudah berdiri dan pada masa itulah cepat-cepat saya berdiri di tengah untuk meleraikan mereka.  Jika difikirkan dengan saiz badan mereka itu yang lebih tinggi dan tegap, jika terjadi apa-apa memang sayalah dulu 'melayang' agaknya.  Syukur tidak terjadi perkara yang lebih teruk.

Satu lagi pengalaman yang manis bagi saya ialah bila pelajar mengucapkan terima kasih.  Terima kasih itu biasa-biasa sahaja bagi sesetengah orang tetapi ucapan terima kasih itu datang dari pelajar yang bermasalah.  Pelajar tersebut yang dikira selalu 'gagal' dan tidak fokus tetapi akhirnya dapat mencapai keputusan peperiksaan yang baik.  Dia datang pada saya dan mengatakan, "Jika cikgu tak bantu saya mendapatkan buku saya hari tu , tak taulah apa yang jadi pada saya."  Sebenarnya buku pelajar tersebut telah hilang tetapi saya hanya membantu fotokopi buku itu semula.  Ya, itu sahaja yang saya lakukan tetapi impaknya besar bagi dia, masya Allah.

Sempena sambutan Hari Guru di Malaysia hari ini saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih  buat guru-guru yang telah mendidik diri saya dan juga anak-anak saya.  Saya mendoakan agar para guru diberikan kesihatan yang baik dan meneruskan usaha mendidik insan agar berilmu dan berakhlak baik.

Siti Nur 'Afiifah semasa umur 1 tahun lebih

Koleksi testimoni LEXEE,klik sahaja DI SINI

No comments:

Post a Comment